Her seçime
çeyrek kala milletin üzerine algı için anket boca edilmesinin sonuna gelindi. Önemli
bir adım atılarak, anket firmasının kuruluşundan, anketlerin yayınlanmasına
kadar ölçüt getirilmiş. MHP Adana Milletvekili Mevlüt Karakaya’yı kutluyorum.
Bu konudan en mustarip parti MHP.
Hemen her seçimde “MHP baraj altı, hiç görünmüyor” diyerek seçmeni etkileme
girişimi yıllardır süregeliyor. Bu defa AKP’yi de hedef aldı. Tüm anket
şirketleri “seçim 2. Turda bitecek” gibi asparagas anketler yayınladı.
O anket
şirketlerinin bazılarını araştırdım. Üfürükten bir site kurulmuş, anket şirketi
kime ait belirsiz, ne adı var, ne sanı. Olmayan şirketlerin, olmayan
anketlerini ise saadet zinciri gibi bir ekip yayınlıyordu anında.
Bir
tanesinin adı her nasılsa bir sitede geçmiş, o röportajı yapan kişiden anket
şirketi yetkilisi ile iletişim kurmak için uğraştım, zorla telini verdi.
Konuştuğum kişinin ilk cümlesi “ne arayıp duruyorsunuz?”du. Bismillah anca
konuşacağız dedim ama rahatsız olmuştu. Doyurucu cevaplar alamadım.
Çoğu
bilgisayarda hazırlanmış o anketlerin gerçek olmadığı 24 Haziranda daha net
ortaya çıktı. Milletle görüşseler “seçim 2. Tura kalacak” diyebilirler mi? Ya
da bu anketlere ne derece güvenilir? İhtimal netice de. Vatandaş yanıltabilir
de. Anketleri, gerçek gibi sunmak da hatalı. Şart mıdır sanki anket diyeceğim,
ortamı germeyeyim en iyisi.
Yıl 1999’du galiba. Anket
firmalarına pek alışkın olmadığımız dönemdi. Bir anket yayınlandı, bırakın
baraj altını ortada MHP diye bir parti yoktu. Derken, genel seçimden ikinci
parti çıktı MHP. Bunca yanılmaya imkan olmadığına göre demek ki, anket diye
millete yalan kakalanmış.
***
MHP’NİN 16 MADDELİK
KANUN TEKLİFİNDE NELER VAR?
“Araştırmacı olmak ve kamuoyu araştırma kuruluşu
kurmak için gerekli bilimsel ve teknik yeterliliğe ilişkin nesnel koşullar,
TÜİK tarafından çıkarılacak yönetmelikle belirlenecek.”
Anket
firması kurulmasının yönetmeliğini TÜİK belirleyecek. Bu madde çok önemli.
Firmaları ilk elden denetleme yetkisi geliyor. Yönetmeliğe uymayan firmaya,
araştırmadan aldığı ücretin on katı kadar ceza verilecek.
“Kamuoyunu bir kurum, kuruluş, ürün, hizmet
veya kişi hakkında olumlu ya da olumsuz yönlendirmek veya etkilemek maksadıyla
yalan, yanlış, yanıltıcı veya eksik bilgiler sunan araştırmacı veya kamuoyu
araştırma kuruluşunun sorumlu yöneticisi 2 yıldan 5 yıla kadar hapis cezası ile
cezalandırılacak.”
Anket rezaletine, hele ki yerel
seçim öncesinde dur denmesi önem taşıyor. Bir ara, anket açıklamaya kıstas getirilmişti.
Anket açıklanırken, kimin tarafından yaptırıldığı gibi bilgiler verilecekti.
Takibi yapılmadığından olsa gerek, ezip geçtiler üzerinden.
O
bakımdan, cezai sorumluluğu olacak bu düzenleme yasa olarak çıkmalı ki MHP
zaten bunun düzenlemesini yapmış. Bir de işin medya boyutu var. Medya da olur
olmaz anketleri alıp yayınlayamamalı.
***
YABANCI, YALANCI
ANKETLER NE OLACAK?
Bir de
yabancı devletlerin Türkiye anketleri var. Umarım, 16 maddede buna da yer
verilmiştir. Ülkemizdeki merdiven altı anketleri olmazsa, medya bu defa
batınınkileri yayınlar. Algıcı, yalancı batılı yayınlar içinde benzeri kıstas
getirilmeli medyaya.
İşte bir
örnek. Haziran başında İngiliz The Economist Dergisi, Türkiye seçimleri ile
ilgili anket yayınladı. Nasıldı bakalım? “Türkiye'de muhalefet Erdoğan karşısında
galibiyet kokusu alıyor - Meral Akşener'in cumhurbaşkanlığı seçimlerindeki
oyunun son anketlerde yüzde 20'ye yakın göründüğü..- Muharrem İnce, Muhafazakar
seçmenle iletişim kurabilen ender laik politikacılardan biri -…” 1
Haziran 2018 .. Onlarda çuvallamış ya da bilerek algı yapmışlar.
***
FIKRA GİBİ
Merdiven altı anketleri algı
operasyonu için yayınlayan saadet zincirinden bahsetmiştim ya, fıkra gibi durum.
MHP’yi anketlerde yok göstermek için yarışan gazete ve internet siteleri
MHP’nin bu yasal düzenleme girişimini yayınlamışlar. Umarım ne yazdığını
okuyup, anlamışlardır.
10
Ağustos 2018- Soma
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder